• Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
Digitális Témahét 2024. PDF Nyomtatás
Napsugár Napközi Otthonos Óvoda
Írta: Galambos Lajosné   
2024. április 26. péntek, 10:31

Digitális Témahét 2024 | Fáy Digitális PortálÓvodánkban ez már az ötödik alkalom volt, hogy csatlakoztunk a Digitális Témahéthez. A téma választásakor, a tervezéskor már látható volt, hogy ez a projekt néhány hétig kellő tevékenykedtetést, ismeretszerzést biztosít a gyermekek számára.

 

A projekt előkészületei még télen elkezdődtek azzal, hogy a csoport gyermekei sétálni indultak egy méhészetbe, hogy a kaptárakban megfigyeljék az alvó méheket. Már itt is nagyon sok új ismeretet gyűjtöttek óvodásaink. Megtudták Györgyi nénitől, hogy a háziméhek a kaptárban telelnek és hogy télen a méhek számára nagyon sok cukros vizet biztosítanak táplálékként.

Azt is elmondta nekik, hogy a méhek a méhkirálynő körül folyamatos mozgással, helyet cserélve melegítik lakhelyüket. Az óvodába visszatérve Györgyi néni megmutatta számukra azokat az eszközöket, amiket a méz készítésekor használnak (viaszleválasztó villa, méhészsapka, lépek keretei, méhtartó kesztyű, méhkaptár füstölő, hőpajzs). A gyerekek megkóstolhatták a szárított virágport, az akácmézet, a lépesmézet. A méhész az általa készített viaszgyertyát is bemutatta. Az eszközöket a gyerekek a kezükbe foghatták, lefotózhatták, a fényképekből az óvó nénik a digitális táblára memóriajátékot készítettek.

 

A projekt kezdetekor Tavasztündértől csomag érkezett a Szivárvány csoportos gyermekek számára. A csomagban egy levelet is találtak, melyben leírta, hogy felébresztette téli álmukból az állatokat. Megtudták azt is, hogy a méhekre különös gondot fordít és most őket is arra kérte, hogy nagyon vigyázzanak a méhekre és gondoskodjanak arról, hogy jó sok virágport tudjanak gyűjteni. Az óvó néniket arra kérte, hogy a gyerekek számára sok érdekes játékot készítsenek, amelyek segítségével még jobban megismerhetik ezeket a szorgos kis állatokat. A Tavasztündértől érkezett csomagban találtak egy térképet (az óvoda udvarának részletei). A térképen csak kódok (nyilak) segítségével tudtak tájékozódni. Egy-egy sikeres tájékozódás, megoldás után jutottak el az óvoda udvarán és környékén mind a tíz helyre, ahol egy-egy újabb csomagot találtak. Alig várták, hogy kibonthassák a csomagokat. A csomagban LEGO darabkákat találtak, melyeket összerakva megjelent számukra a méhecske. További ismeretszerzés céljából az Országos Méhészeti Egyesület  filmjét nézték meg a gyerekek https://www.youtube.com/watch?v=hmr47dBdYvg  valamint az iskola harmadik és negyedik osztálya által készített filmet is https://youtu.be/Hz9v_YRispw Mivel további kérdéseket tettek fel számunkra, ezért még egy filmet megnéztek a méz készítéséről   https://www.youtube.com/watch?v=jen9ngfY_tk  

 

Következő sétájuk az arborétumba vezetett, ahol a gyerekek a méhecskéket már „munka” közben figyelhették meg. Megnézhették hogyan szálldosnak virágról virágra, ha elég türelmesek voltak azt is láthatták, hogy hogyan gyűjtik a virágport. Az itt töltött idő alatt a gyerekek fotókat is készítettek a látottakról, amelyből memóriakártya készült a digitális táblára.

 

Következő feladatuk, hogy ők is biztosítsanak munkát a méhek számára – virágokat kellett ültetniük. Újabb sétára indultak a Szekeres kertészetbe, ahol megvásárolták a virágokat. Itt is sok élményben, új tapasztalatban volt részük. A kerti munka a gyerekek számára nem ismeretlen, így másnap kertészkedéssel folytatták tevékenységeik sorozatát. A kertészetben megvásárolt virágokat nagyon ügyesen, szorgalmasan elültették az óvoda magaságyásába, folyamatos gondozást kíván a gyerekektől egész nyáron.

 

Nagyon fontos feladat volt a gyerekek számára, hogy ők is elkészítsék a méhek élőhelyét, a kaptárat. A festés, a ragasztás technikája a gyerekek számára nem ismeretlen, szívesen láttak munkához. Nagyon fontos volt ebben a tevékenységben az együttműködés.

A méhkaptárakba a méhek készítése is festéssel, ragasztással történt. Itt kapcsolódott be a másik két óvodai csoport is a projektbe, hogy benépesítsük a méhkaptárat, ők is elkészítették méheiket gyurmázással, ragasztással, festéssel. A méhek szorgalmának köszönhetően munkájuk eredményeképpen megkóstolhatták a lépesmézet. Itt is újabb tapasztalatokat gyűjtöttek a gyerekek a lépesméz állagáról, ízéről, szagáról. Mézes muffint sütött a csoport. Itt fontos volt, hogy figyeljenek az adagolásra, megismerhették az alapanyagok állagát, megszámolhatták miből mennyi mennyiség került a süteménybe. Az együttműködés ennél a tevékenységnél is elengedhetetlen volt. A végeredmény nagyon finomra sikerült.

 

A projekt során a gyerekek egyre több ismeretet, tapasztalatot gyűjtöttek a méhekről. A télen a kaptárakban alvó méhektől a zsongó tavaszi természetben dolgozó méheken át a szorgos munka eredményét felhasználva (mézes muffin), a jövőre is gondolva virágokat ültetve, gondozva végig kísérték a méhek szorgalmas életének minden mozzanatát, melynek a tevékenységek által a gyerekek is aktív részeseivé váltak. 


A projektet úgy építettük fel, hogy a közvetlen tapasztalatszerzést mindig egészítse ki a szabad játék lehetősége. Projektünket több szempontból, több kis témakörben, de egymásra épülve, közvetlen tapasztalatszerzésen alapuló aktív tevékenységekben valósítottuk meg. A projekt során végig ösztönöztük a gyermekek problémamegoldását, az egyéni gondolkodást, a csoportos együttműködést. A sok játék és tevékenység, az interaktív képességfejlesztő játékok a szociális készségek fejlesztését is szolgálták. A játékok kiválasztásánál fő célunk az algoritmikus gondolkodás fejlesztése. A megfigyelés, a szabály, a lépéssorozat rögzítése, az ok-okozati összefüggések meglátása, a problémamegoldó gondolkodás fejlesztése, a téri tájékozódás.

A projektről készült kisfilmet ide kattintvatudják megtekinteni.

Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com